Sloep kopen tips. Zoektocht naar onze droomsloep

Droomsloep gevonden.jpg

Er gaat een heel traject vooraf aan het kopen van een sloep. Welk merk, wat is het budget, wat moet de capaciteit van de motor zijn, etc. Wij zijn uiteindelijk geslaagd. Lees verder over hoe ons traject er uit heeft gezien en misschien heeft u er iets aan.

Een sloep gezocht en gekocht

Toen het besluit eenmaal was genomen om gezamenlijk een sloep te kopen hebben we eerst een kleine oprichtingsvergadering belegd. Deze eerste vergadering van eigenaren was vooral gezellig.

Onder het genot van een lekker glas wijn hebben we met zijn vieren gebrainstormd wat we nu precies wilden. Waar moest onze toekomstige boot eigenlijk aan voldoen? We wonen in de buurt van Rotterdam aan de Oude Maas. Een drukbevaren rivier met sterk stromend water en veel beroepsvaart. Voldoende motorvermogen is hier belangrijk. Maar wat is nou 17, 25 of 33pk in een sloep? Niemand van ons die daar enig idee van had.

Het leek in de eerste plaats belangrijk om te selecteren binnen budget en te gaan proefvaren. Want met een sloep proefvaren is de enige manier om er proefondervindelijk achter te komen of deze voldoet aan het gevoel en de eisen.

De selectie in onze zoektocht naar een sloep

Het selecteren is tegenwoordig erg gemakkelijk vanachter je computer. Wij hebben veel gebruik gemaakt van de geboden informatie op www.botentekoop.nl. Een overzichtelijke website waarop  veel informatie is te vinden en waar een eenvoudige selectie kan worden opgegeven in het navigatievenster. Na de selectie te hebben ingevuld bleven er 187 modellen over.  Pffff…. Dat is veel!

Vervolgens hebben we een selectie gemaakt op de voor ons bekende merken zoals Antaris, Maril, Interboat, Makma,  Van Wijk en Albatros. Stiekem hadden we gehoopt dat er ook nog een Kapiteinssloep of een Wester-engh binnen de selectie zou verschijnen, maar helaas. Beide vielen ruim buiten ons budget. We wisten overigens wel dat de laatstgenoemde over het algemeen meer onderhoud nodig hebben. Dit omdat er nogal wat houtwerk aan boord is.

De nieuwe selectie leverde nog 15 boten op. Nadat we een geografische selectie hadden uitgevoerd konden we goed zien welke sloepen in de buurt lagen of welke we in een gecombineerd bezoek wilden bezichtigen. Deze selectie leverde nog 8 potentiële kanshebbers op met 6 verschillende merken.

Proefvaren. Op naar Friesland!

Wanneer we zoveel mogelijk modellen wilden zien en eventueel een proefvaart wilden maken, moesten we naar Woudsend in Friesland. Daar zit namelijk Aquatec, de bouwers van Maril, Antaris en Makma. Het bedrijf is gevestigd in werkelijk een uniek gebouw. Vanaf buiten gezien een mooi modern bedrijfsgebouw.

Binnengekomen is het werkelijk een sensatie. Het bedrijf beschikt over een indoor showroom waar de boten aan de steiger liggen. Men kan zo instappen en wegvaren! Werkelijk geweldig. Er liggen wel 60 modellen zowel nieuw als gebruikt.

Voor ons ideaal om de diverse indelingen te kunnen vergelijken. Wat is de indeling van de kuip, wat zit lekker, hoe is de stuurstand, wat is het afwerkingsniveau? Allemaal zaken die eenvoudig met elkaar vergeleken kunnen worden. Het personeel was erg behulpzaam bij al onze vragen. Een proefvaart maken was geen enkel probleem.

Met een boot uit 2001 hebben we een half uurtje gevaren. De boot trilde wat bij 2.000 toeren en was niet zo koersvast. De proefvaart gaf ons wel een goed idee van wat een motor met 20pk te bieden heeft. Wat doet zo een motor? En wat heb je over wanneer je op stromend water snel vrij baan moet maken voor een beroepsvaarder?

Het bleek al snel dat 20pk ontoereikend was. Helaas, deze werd het niet dus niet. Alle merken verschillen licht van elkaar qua afwerking. Het is vaak een kwestie van smaak en dus erg subjectief. Al met al een zeer zinvol bezoek. Veel van geleerd maar nog niet geslaagd.

Terug via Loosdrecht

Op de terugweg zijn we gestopt bij Interboat in Loosdrecht. Ook hier werden we ontvangen door vriendelijk personeel. Interboat heeft een showroom met verkoophaven. Bij de proefvaart werden we gevaren door iemand van Interboat zelf. Dit was wel jammer omdat we hierdoor geen goed gevoel kregen.

Het model was mooi, maar laag bij het water. De dames vreesden voor golfoverslag bij het passeren van een duwboot met 6 bakken op de Oude Maas. Terecht, denk ik. Verder was de afwerking van dit merk mooi en oogde robuust. Interboat onderhoudt zijn modellen erg goed. De occasions in de showroom waren nauwelijks van nieuw te onderscheiden. De gelcoat was strak en glanzend. Helaas waren de tweedehands modellen wel aardig prijzig. Maar alles heeft zijn waarde.

De Interboat liet wel een goede indruk achter bij ons allemaal. Het model van de proefvaart was alleen iets te laag. Zijn grotere broer zou ons beter kunnen passen. De dag vermoeit maar tevreden afgesloten. Op naar huis met een berg aan folders als huiswerkmateriaal.

Website: www.interboat.nl

Van Wijk

De week daarop hebben wij een proefvaart gemaakt op een Van Wijk. De Van Wijk was van een particuliere eigenaar die ons vanuit Numansgors enthousiast meenam over het Hollands Diep. De man had zo bij van Wijk kunnen werken, helemaal gek van het merk. Kon ik me ook goed voorstellen.

De sloep voer perfect, door de speciale rompvorm had de boot een mooie stabiliteit. Daarbij het vermogen in de machinekamer zorgde ervoor dat we over het water vlogen. Helaas zat deze sloep aan de bovenkant van ons budget en daarbij 19 jaar oud. Dit merk behoudt blijkbaar wel zijn waarde goed. Voor ons iets te onzeker gezien de leeftijd. Misschien ongegrond, maar dat wisten het ook niet.

Website: www.vanwijkmaritiem.nl

Zoeken gaat door tijdens vakantie

Tijdens onze vakantie hadden onze vrienden nog een proefvaart geregeld op een Interboat 21 in Aalsmeer. Een prachtige sloep uit 2004. Wel een klein beetje boven budget. De foto op de website was perfect. Een sloep met wit en blauwe kussens, gefotografeerd op een zonnige dag waar allemaal vrolijk kijkende mensen genoten van een picknick op het water met een flesje wijn. Een perfect plaatje kortom.

Na hun proefvaart kreeg ik een smsje op ons vakantieadres. “Dit gaat ‘m worden! Prachtige boot, alles erop en eraan, goed onderhouden, en de eigenaar wil er vanaf”. Als ik het bericht van m’n maat moest geloven waren verdere proefvaarten overbodig. Na onze vakantie zijn we gelijk gaan proefvaren. En inderdaad, een mooie boot met voldoende vermogen.

Het voelde goed, ik wist genoeg. Eén klein probleem – beetje boven budget….Dus hoe overtuigen we de dames?

De dames

Het waren wederom de dames die ons tot de orde riepen. “Jongens, we gaan nu nog niet beslissen. We zouden ook nog in de Albatros gaan varen om het plaatje helemaal rond te maken”. Zo gezegd, zo gedaan.

In Leiden hebben we bij Albatros een proefvaart gemaakt. Een boot met een aantal slimme dingen erin. Zo had men een handige, RVS stang gemonteerd die het instappen vergemakkelijkt. Slim!

De proefvaart maakte de keus niet makkelijker. Een fijn schip wat ook nog eens eenvoudig manoeuvreerbaar was. Door het aangehangen roer was het achteruit varen heel gemakkelijk. Vooral de dames vonden dit erg fijn.

Website: www.albatrossloepen.nl

Het moment. De beslissing

We hadden na enkele weken het gevoel dat we in staat waren om een afgewogen beslissing te nemen. Een fors aantal proefvaarten gemaakt waarbij duidelijk verschillen ondervonden waren.

Uiteindelijk is de keuze toch gevallen op de Interboat 21. Niets ten nadelen van alle andere merken, maar hier hadden we allemaal een goed gevoel over. De Interboat 21 heeft een mooi model, met voldoende vermogen. Bijkomend voordeel daarbij was de leeftijd van de boot en de staat waarin het zich bevond. Al met al een goede prijs-kwaliteit verhouding. Al was de aanschaf iets boven het gestelde budget.

De mannen dus gewonnen? Ik denk van niet, de dames hadden dit al ingecalculeerd en vonden de overschrijding aanvaardbaar. Dat was vermoedelijk allang onderling besproken….

Onze sloep op de kant
Boot schoonmaken met Yachtec producten.jpg

Sinds begin september is de boot ons eigendom. De verzekering was snel geregeld. We hebben de boot samen overgevaren vanuit Aalsmeer naar onze jachthaven in het dorp. Hier in de jachthaven een zwerfplek kunnen bemachtigen voor de maand september.

Gelukkig was het weer ons gunstig gezind deze maand. We hebben nog menige tochtjes kunnen maken gedurende de mooie weekenden.

Vorige week is men begonnen met hellen. De onze ligt inmiddels ook op de kant. Afgespoten en wel. De motor hadden we zelf al winterklaar gemaakt en daarbij gelijk de kussens en accu van boord gehaald. En dan begint nu het wachten… Het wachten op het volgende seizoen, wachten tot we met echt mooi weer kunnen varen. (Lees ook het eerste deel van onze zoektocht. Deel 1: Sloep kopen)

Boot schoonmaken

Door de korte vaartijd, is de sloep nauwelijks vervuild. Vanaf volgend jaar gaan wij de boot gebruiken om de Yachtec onderhoudsproducten te demonstreren. Ik kan niet wachten om de producten te te gebruiken op onze eigen boot. Daarvan zullen volgend jaar zeker meerdere verslagen volgen!

 

Over Rob